Türk Telekom'un "Az gören çocuklar için Günışığı Oyun Uygulaması" yayında
Türk Telekom, Günışığı Projesi kapsamında, kendi alanında dünyada bir ilk olma niteliği taşıyan oyun uygulamasını geliştirdi ve böylece az görenlerin eğitiminde yeni bir dönemi daha başlatmış oldu. Türk Telekom’un Ar-Ge birimi tarafından geliştirilen Günışığı oyun uygulaması; az görenlerin işlevsel olarak görme becerilerini artırmalarına ve el-göz koordinasyonlarını geliştirmelerine katkı sağlamak üzere tasarlandı. Uygulama, şekiller, rakamlar ve harflerin olduğu 3 ayrı bölüm ve 20 ayrı seviyeden oluşuyor. Mobil, Web ve Windows platformları üzerinde çalışan oyunlar, Türkçe ve İngilizce dil seçenekleriyle Türkiye ile aynı anda tüm dünyada ücretsiz olarak hizmete sunuluyor. Türk Telekom, Engelsiz Yaşama Derneği (EY-DER) iş birliği ve Gazi Üniversitesi Görme Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Görevlisi Turan Delimehmetoğlu’nun koordinatörlüğünde hayata geçirdiği Günışığı Projesi kapsamında Türkiye ve dünyada bir ilk olan “oyun uygulaması”nı hayata geçirdi. Az gören eğitiminde kullanılacak olan uygulama, çocukların işlevsel olarak görme becerilerini artırmalarına ve el-göz koordinasyonlarını geliştirmelerine katkı sağlamak amacıyla tasarlandı. Her biri 20 aşamaya sahip şekil, rakam ve harf olmak üzere üç farklı oyundan oluşan Günışığı oyun uygulaması; mobil, Web ve Windows platformları üzerinde çalışıyor. Türkçe ve İngilizce dil seçenekleri ile hazırlanan oyunlar, sadece Türkiye’deki değil, dünyanın dört bir yanındaki az gören çocukların kullanımı için tasarlandı. Geliştirilen oyunlar, aynı zamanda engeli olmayan okul öncesi çağındaki çocuklar ile ileri yaşta okuma yazma öğrenen bireyler için de oldukça pratik ve yararlı. Türk Telekom’un Ar-Ge ekibi tarafından geliştirilen ve az görenlerin eğitiminde yeni bir dönemi başlatan Günışığı oyun uygulaması, Türk Telekom Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Dr. Coşkun Şahin’in ev sahipliğinde ve proje koordinatörü Turan Delimehmetoğlu, EY-DER yetkilileri ve Günışığı çocuklarının katıldığı basın toplantısıyla tanıtıldı. Coşkun Şahin: “Günışığı oyunları dünyada az gören çocukların gelişimi için bir milat” Türk Telekom’un “Herkes için erişilebilir iletişim” prensibi doğrultusunda, hayata geçirdiği Günışığı sosyal sorumluluk projesinde amaç; az gören çocukların, ‘erken müdahale eğitimi’ ile mevcut görme becerilerini geliştirerek görmeyi öğrenmelerine ve engelsiz akranları gibi hayata eşit koşullarda katılım sağlamalarına destek olmak. Günışığı projesi ile iki yılda 300 çocuğa destek veren Türk Telekom, teknoloji alanındaki gücünü etkin şekilde kullandığı projede inovasyonuyla fark yaratıyor. Günışığı Projesi ile Türkiye’nin dört bir yanında az gören çocukların engelsiz yaşam yolunda attıkları her adımda yanlarında olmaktan mutluluk duyduklarını ifade eden Türk Telekom Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Dr. Coşkun Şahin konuyla ilgili yapığı konuşmada şunları söyledi: “Türk Telekom Ar-Ge birimi içinde engellilere yönelik bir program oluşturduk. Günışığı oyunlarını da bu program kapsamında geliştirdik. Az gören çocukların işlevsel olarak görme becerilerini artırmalarına ve el-göz koordinasyonlarını geliştirmelerine katkı sağlamak üzere tasarladığımız Günışığı oyunlarının, kendi alanında geliştirilen dünyadaki ilk ve tek oyun uygulaması olduğunu söyleyebiliriz. Ar-Ge birimimiz tarafından, Turan Delimehmetoğlu’nun önerileri ve koordinatörlüğünde geliştirdiğimiz uygulamanın dünyada az gören çocuklarımızın eğitimi ve gelişimi için milat kabul edilecek önemli bir çalışma olduğunu da gururla söylemeliyim. Çünkü oyunlarımızın sadece Türkiye’deki değil, İngilizce dil seçeneği sayesinde tüm dünyadaki az gören çocukların eğitiminde de kullanılacağını düşünüyoruz.” Günışığı oyun uygulamasının patentlerinin yazılarak başvurusunun Türkiye Patent Enstitüsü’ne yapıldığını belirten Dr. Coşkun Şahin, oyunun, sunduğu avantajlarla benzer teknolojiler için de öncü rol üstleneceğini dile getiren Şahin konuşmasını şu sözleri ile sürdürdü: “Günışığı oyunlarında her detay titizlikle düşünüldü. Örneğin oyunlarımızda klasik müzik bestecisi ve piyano virtüözü J. Rodrigo Vidre’nin eserlerini kullandık. Bildiğiniz gibi Rodrigo, erken yaşta görme yetisini kaybetmesine rağmen, dünya çapında büyük başarılar kazanmış özel bir yetenek. Klasik müziğin zihinsel gelişime sağladığı olumlu etkinin yanı sıra ünlü bestecinin engel tanımayarak dünya çapında kazandığı başarının da az gören çocuklarımıza ilham vereceğine inanıyoruz.” Günışığı Projesi kapsamında eğitim alan çocuklardan Berrak Başak, origami tekniği ile yaptığı kuğu figürünü Türk Telekom Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Dr. Coşkun Şahin’e hediye ederek sürpriz yaptı. Berrak Başak, hediyesini verirken; ‘’Bakmak gözün, görmek kalbin işidir’’ dedi. Turan Delimehmetoğlu: “Türk Telekom Günışığı projesi çocuklarımıza hayallerini gerçekleştirme fırsatı sundu” Projenin koordinatörlüğünü üstlenen ve kendisi de doğuştan az gören bir birey olan Turan Delimehmetoğlu, Türk Telekom Günışığı projesinin yüzlerce çocuğun hayatını değiştirmekle kalmayıp, Türkiye’de az gören kavramı konusundaki bilinç ve farkındalığı artırması açısından da değerli bir proje olduğunu söyledi. Delimehmetoğlu konuşmasını şöyle sürdürdü: “Yüzde bir bile görme kalıntısı olan çocukların görme yetilerini işlevsel olarak kullanmalarını destekleyecek Günışığı oyunları aynı zamanda onların teknolojiyi kullanmalarını ve tabii ki eğlenmelerini de sağlayacak. Diğer taraftan az gören eğitiminde de bir dönüm noktası olacak.” Türk Telekom Ar-Ge biriminde engellilere özel ekip oluşturdu, proje 4 ayda tamamlandı Az gören çocukların işlevsel olarak görme becerilerini artırmalarına ve el-göz koordinasyonlarını geliştirmelerine katkı sağlamak üzere tasarlanan Günışığı Oyunları, Türk Telekom Ar-Ge biriminden 5 kişilik uygulama ekibi tarafından dört ay gibi kısa bir sürede tamamlandı. Mobil, Web ve Masaüstü platformlarında çalışan uygulamanın, İngilizce ve Türkçe olmak üzere toplam 24 farklı sürümü hazırlandı. Rakamlar, harfler ve şekiller olarak üç farklı alana odaklanan Günışığı oyunlarının her birinde 20 ayrı seviye bulunuyor. Oyunlarda temel olarak yukarıdan aşağıya siyah zemin üzerine akan büyük ve renkli harf, rakam veya şekillerden sesli olarak belirtilen harf, rakam veya şeklin işaretlenmesi isteniyor. Başta harfler (şekiller ya da rakamlar) neredeyse ekranın büyük bir kısmını kapsayacak kadar büyük ve canlı renklerdeyken, seviyeyükseldikçe gelen harflerin ebatları küçülüyor ve aşağı doğru akış hızlanıyor. Böylece oyunu oynayan az gören çocuklar; şekilleri, sayıları ve harfleri öğrenirken aynı zamanda işlevsel olarak görme becerilerini ve el-göz koordinasyonunu artırıyor. Günışığı Oyunları eğitimcilerden tam not aldı Günışığı oyunları tüm dünyadaki çocukların faydalanması için tamamen ücretsiz ve operatörden bağımsız olarak indirme imkanı sunuluyor. Oyunlar sadece az görenlerin gelişimi için değil, aynı zamanda okul öncesi engeli olmayan çocuklar ve ileri yaşta okuma yazma öğrenen bireylerin eğitimine katkı sağlamak için de kullanılabiliyor. Oyunların içeriği ve kullanımı konusunda görüşleri alınan eğitimci ve pedagoglar, Günışığı oyunlarının öğrenmeyi keyifli hale getirdiğini, çocukların tablet, telefon ve bilgisayar başında geçirdikleri zamanı daha nitelikli kıldığını ve oyunlardaki öğrenme ve oyun ilişkisinin başarılı bir şekilde kurulduğunu ifade ediyorlar.